Szkoły lotnicze w Grudziądzu
Za kolebkę polskiego lotnictwa wojskowego powszechnie uważa się Dęblin. Niesłusznie zapomina się przy tym o Grudziądzu, który przed wybuchem II wojny światowej był nie mniej ważnym ośrodkiem w procesie szkolenia lotników. To właśnie tam rodziły się największe legendy polskiego lotnictwa, dla których zdobyta wiedza przydała się zarówno w boju jak i w sporcie. Historię grudziądzkich szkół lotniczych przedstawił Robert Ossowski.
Lotnictwo w Grudziądzu w okresie zaboru Pruskiego
Wiek XX to czas powstania i rozwoju lotnictwa. Władze Pruskie w Niemczech, jak i na zaborczych terenach przystąpiły w przededniu I Wojny Światowej do budowy lotnisk wojskowych. W 1911 roku między fortem Gać a Tuszewo utworzono lotnisko wojskowe wykorzystując rozległy płaski teren ograniczony Rowem Hermana. Płyta lotniska miała wymiary 850 x 550 m. W latach 1912-14 zbudowano od strony ulicy Parkowej budynek koszarowy dla personelu z wieżyczką obserwacyjno-zegarową. Obok powstał mniejszy budynek mieszczący kasyno oficerskie i kantynę. W głębi parceli wzniesiono 3 duże hangary otaczające rozległy plac, a także kilka mniejszych budynków pomocniczych. W 1913 roku do koszar przeniesiono z Legnicy 2 kompanię z 5 batalionu statków powietrznych tzn. balonów obserwacyjnych (2 Kompagnie des Luftschiffer-Batallions Nr. 5) wraz ze sztabem batalionu.
Pozostałe kompanie stacjonowały w Królewcu i Pile. W 1913 roku powstał 2 batalion lotniczy (samolotowy), z którego 2 kompania (2. Kompagnie des Flieger-Bataillons Nr. 2) rozmieszczono także w Grudziądzu. Pozostałe kompanie stacjonowały w Królewcu i Poznaniu. Po wybuchu I wojny światowej koszary lotnicze mieściły 8 zapasowy batalion lotniczy (Flieger-Ersatz-Bataillon Nr. 8), szkolący intensywnie lotników dla potrzeb frontu. Wśród pierwszej załogi byli także Polacy, którzy służyli w armii pruskiej między innymi kapral pilot Józek Kukliński, porucznik pilot Ludwik Patalas, porucznik pilot Władysław Ryszkiewicz, którzy po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku wstąpili do Wojska Polskiego i brali czynny udział w rozwoju tutejszego lotnictwa.
Lotnictwo w Grudziądzu w okresie zaboru Pruskiego
Wiek XX to czas powstania i rozwoju lotnictwa. Władze Pruskie w Niemczech, jak i na zaborczych terenach przystąpiły w przededniu I Wojny Światowej do budowy lotnisk wojskowych. W 1911 roku między fortem Gać a Tuszewo utworzono lotnisko wojskowe wykorzystując rozległy płaski teren ograniczony Rowem Hermana. Płyta lotniska miała wymiary 850 x 550 m. W latach 1912-14 zbudowano od strony ulicy Parkowej budynek koszarowy dla personelu z wieżyczką obserwacyjno-zegarową. Obok powstał mniejszy budynek mieszczący kasyno oficerskie i kantynę. W głębi parceli wzniesiono 3 duże hangary otaczające rozległy plac, a także kilka mniejszych budynków pomocniczych. W 1913 roku do koszar przeniesiono z Legnicy 2 kompanię z 5 batalionu statków powietrznych tzn. balonów obserwacyjnych (2 Kompagnie des Luftschiffer-Batallions Nr. 5) wraz ze sztabem batalionu.
Pozostałe kompanie stacjonowały w Królewcu i Pile. W 1913 roku powstał 2 batalion lotniczy (samolotowy), z którego 2 kompania (2. Kompagnie des Flieger-Bataillons Nr. 2) rozmieszczono także w Grudziądzu. Pozostałe kompanie stacjonowały w Królewcu i Poznaniu. Po wybuchu I wojny światowej koszary lotnicze mieściły 8 zapasowy batalion lotniczy (Flieger-Ersatz-Bataillon Nr. 8), szkolący intensywnie lotników dla potrzeb frontu. Wśród pierwszej załogi byli także Polacy, którzy służyli w armii pruskiej między innymi kapral pilot Józek Kukliński, porucznik pilot Ludwik Patalas, porucznik pilot Władysław Ryszkiewicz, którzy po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku wstąpili do Wojska Polskiego i brali czynny udział w rozwoju tutejszego lotnictwa.
Kawałek wyjątkowej, choć słabo znanej historii. To wspaniałe, że znajdują się pasjonaci, którzy dzielą się swoją wiedzą z innymi. Zdjęcia pomagają wyobrazić sobie jak to wszystko musiało wyglądać. :)
OdpowiedzUsuńMoj maz pisal prace magisterska na ten wlasnie temat, siedzial godzinami w achiwach warszawskich i rozmawial z zyjacymi jeszcze wtedy swiadkami historii grudziadzkiego lotnictwa.
OdpowiedzUsuńMoże warto byłoby opublikować tą pracę magisterską? Z pewnością wniosłaby wiele faktów historycznych i ciekawostek.
OdpowiedzUsuń