Lotnictwo policyjne
Wykorzystanie śmigłowców do zadań policyjnych zapoczątkowano w roku 1965, kiedy to po raz pierwszy zostały poderwane w powietrze dwa śmigłowce Mi-4 i dwa śmigłowce SM-1 Eskadry Lotnictwa Transportowo-Łącznikowego MSW, w celu poszukiwania zbiegłych z więzienia w Krośnie przestępców. Niezależnie od prowadzonych poszukiwań, wzdłuż prawdopodobnej trasy ucieczki skazanych, rozrzucano także specjalne ulotki z komunikatem policyjnym.
W 1975 roku PZU zakupiło na potrzeby dla Milicji śmigłowiec PZL Mi-2 (452), wspomagający działania Milicji Drogowej Komendy Stołecznej. Maszyna stała się rozpoznawalna dzięki „roli” w kilku odcinkach serialu „07 zgłoś się”.
Po przekształceniu eskadry w 103 Pułk Lotnictwa Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSW, który doposażono między innymi w śmigłowce Mi-2, M-8, Mi-17, W-3 i Bell 206, przybyło zadań wykonywanych na rzecz resortu spraw wewnętrznych.
W 1990 roku sześc śmigłowców Mi-8T ze 103 PL MSW zostało wypożyczonych do przedsiębiorstwa „Dakomat” Lucjana Dakowskiego, które świadczyło w Hiszpanii loty na potrzeby gaszenia pożarów lasów. Maszyny te otrzymały cywilne biało-czerwone malowanie.
Katastrofa w Cisnej
Mi-8T „657″, nr fabryczny 10657
Śmigłowiec dostarczono do 103PL 3 lipca 1981 r. Przez prawie cały czas eksploatacji śmigłowiec posiadał wojskowe malowanie, ciemnozielony kadłub i jasno błękitny spód.
Pod koniec eksploatacji, i w czasie wypadku śmigłowiec posiadał cywilne biało-czerwone barwy z wojskowymi oznaczeniami (numer „657″, szachownice, biało-granatową opaskę na belce ogonowej). W okresie 21.06 do 04.12.1990 r. był zarejestrowany z cywilnymi znakami SP-FEK. Wiązało się to z wypożyczeniem śmigłowca w 1990 roku, ze 103PL do przedsiębiorstwa „Dakomat” Lucjana Dakowskiego, które świadczyło w Hiszpanii loty na potrzeby gaszenia pożarów lasów. W związku z tym śmigłowiec otrzymał cywilne biało-czerwone malowanie (w sumie do Hiszpanii zostało wypożyczonych na kilka miesięcy 6 sztuk Mi-8 ze 103PL). Po powrocie z Hiszpanii i zwróceniu do 103PL, śmigłowiec z powrotem otrzymał swój numer „657″, szachownice i biało-niebieską opaskę na belce ogonowej, ale biało-czerwone malowanie pozostało już do końca…
Do 1995 roku 103 samodzielnie zabezpieczał on całą działalność lotniczą w resorcie, wykonując w pełnym zakresie również zadania policyjne.
Początek działalności polskiego lotnictwa policyjnego w zasadzie datuje się na rok 1996, kiedy powstały dwa pierwsze Zespoły Lotnictwa Policyjnego KWP w Krakowie i w Poznaniu, wyposażone w 2 śmigłowce PZL „Kania”. W 2000 roku przejęto – po rozformowaniu 103 Pułku Lotnictwa NJW MSWiA 11 śmigłowców, które po modyfikacji zostały wprowadzone do służby w nowych strukturach Lotnictwa Policyjnego, uroczyście inaugurujących działalność 09 maja 2001 roku.
Tekst i zdjęcia: Muzeum Ratownictwa w Krakowie
W 1975 roku PZU zakupiło na potrzeby dla Milicji śmigłowiec PZL Mi-2 (452), wspomagający działania Milicji Drogowej Komendy Stołecznej. Maszyna stała się rozpoznawalna dzięki „roli” w kilku odcinkach serialu „07 zgłoś się”.
Po przekształceniu eskadry w 103 Pułk Lotnictwa Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSW, który doposażono między innymi w śmigłowce Mi-2, M-8, Mi-17, W-3 i Bell 206, przybyło zadań wykonywanych na rzecz resortu spraw wewnętrznych.
W 1990 roku sześc śmigłowców Mi-8T ze 103 PL MSW zostało wypożyczonych do przedsiębiorstwa „Dakomat” Lucjana Dakowskiego, które świadczyło w Hiszpanii loty na potrzeby gaszenia pożarów lasów. Maszyny te otrzymały cywilne biało-czerwone malowanie.
Katastrofa w Cisnej
Mi-8T „657″, nr fabryczny 10657
Śmigłowiec dostarczono do 103PL 3 lipca 1981 r. Przez prawie cały czas eksploatacji śmigłowiec posiadał wojskowe malowanie, ciemnozielony kadłub i jasno błękitny spód.
Pod koniec eksploatacji, i w czasie wypadku śmigłowiec posiadał cywilne biało-czerwone barwy z wojskowymi oznaczeniami (numer „657″, szachownice, biało-granatową opaskę na belce ogonowej). W okresie 21.06 do 04.12.1990 r. był zarejestrowany z cywilnymi znakami SP-FEK. Wiązało się to z wypożyczeniem śmigłowca w 1990 roku, ze 103PL do przedsiębiorstwa „Dakomat” Lucjana Dakowskiego, które świadczyło w Hiszpanii loty na potrzeby gaszenia pożarów lasów. W związku z tym śmigłowiec otrzymał cywilne biało-czerwone malowanie (w sumie do Hiszpanii zostało wypożyczonych na kilka miesięcy 6 sztuk Mi-8 ze 103PL). Po powrocie z Hiszpanii i zwróceniu do 103PL, śmigłowiec z powrotem otrzymał swój numer „657″, szachownice i biało-niebieską opaskę na belce ogonowej, ale biało-czerwone malowanie pozostało już do końca…
Do 1995 roku 103 samodzielnie zabezpieczał on całą działalność lotniczą w resorcie, wykonując w pełnym zakresie również zadania policyjne.
Początek działalności polskiego lotnictwa policyjnego w zasadzie datuje się na rok 1996, kiedy powstały dwa pierwsze Zespoły Lotnictwa Policyjnego KWP w Krakowie i w Poznaniu, wyposażone w 2 śmigłowce PZL „Kania”. W 2000 roku przejęto – po rozformowaniu 103 Pułku Lotnictwa NJW MSWiA 11 śmigłowców, które po modyfikacji zostały wprowadzone do służby w nowych strukturach Lotnictwa Policyjnego, uroczyście inaugurujących działalność 09 maja 2001 roku.
Tekst i zdjęcia: Muzeum Ratownictwa w Krakowie
ciekawe kiedy wprowadzą pzl sw4 do służby.. o ile są takie plany.
OdpowiedzUsuńŚwietna inicjatywa, wiadomo jak się skończyła?
Usuń